Hoeveel pech kan een mens hebben in Mundika? - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu Hoeveel pech kan een mens hebben in Mundika? - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu

Hoeveel pech kan een mens hebben in Mundika?

Blijf op de hoogte en volg Hans en Margreet

26 Oktober 2012 | Kenia, Kisumu

Hoeveel pech kan een mens hebben?
Alleen al door aan de “verkeerde”kant van de Kreefskeerkring geboren te worden, bv.
We zagen gisteren een kindje van een jaar of 4, ernstig geretardeerd, met van die athetotische bewegingen, slap, op de arm van zijn moeder gedragen. Het jongetje bleek ook nog doof te zijn, maar een Effetha of Fatima instelling hebben ze hier niet.
Moeder wees op zijn voetjes: ernstig gezwollen, mn. tussen de grote en tweede teen, grote blaarvorming rond de nagelriemen, zwarte voetjes omdat het kind geen schoentjes heeft.
In het patientenboekje dat moeder gelukkig meebracht was te lezen dat ze de dag ervoor al bij een districs hospital geweest waren; daar hadden ze vastgesteld dat er blaarvorming was en hadden daar TWEE soorten antibiotica voorgeschreven.
Gelukkig was moeder zo wijs toch nog even voor een second opinion bij ons langs te komen .Nadat het jongetje eerst met de voetjes in het sop (savlon) gezet was, konnen de blaren doorgeprikt worden, er kwam een flinke straal pus uit. Overigens gaat het met de jongen, die een vergelijkbare zwelling van zijn hand had, weer goed. Hij kwam terug om de drain(dwz bovenste randje van doktershandschoen) er weer uit te laten halen. De hand was mooi aan het genezen
Een ander geval van: hoeveel pech kun je hebben, gold een jonge vrouw met een langdurig bestaande vaginale afscheiding, waarvoor ze verscheidene middelen had gebruikt. Bij lichamelijk onderzoek zag je (en rook je vooral!) dat het om een trichomonas infectie ging.Dan moet je de partner ook behandelen, want anders krijg je een “ping-pong effect. De een infecteert de ander en vv. Nadat ik dat uitgelegd had, ontstond er een gesprek in het Swahili, daarna bleef het lange tijd stil. Toen ik de tolk vroeg wat het probleem was,kreeg ik de uitleg. Ik had er even niet aangedacht dat het hier anders gaat dan in Nederland, haar man heeft 4 vrouwen, die zouden allemaal behandeld.moeten worden, dat lukt dus nooit.
Dan maar alleen de patiente die tegenover me zat de benodinge medicijnen voorgeschreven.
Toen Margreet op de terugweg in de jeep vond dat in zo’n geval de vrouwen dan maar gezamelijk moesten afspreken geen sex meer met hun man te hebben steeg er een gelach op van de crew: zoiets onnozels! Als een vrouw sex afwijst, wordt ze gewoon weer naar haar ouders terug gestuurd. Geen discussie mogelijk. Dan merk je weer dat onze Nederlandse normen en waarden toch heel anders liggen dan hier in Kenia.

In Myafwa is een nieuwe dispensary gebouwd, door de Community, met steun van de overheid.
Wij mogen dat gebouw een dag in de week gebruiken en RDN heeft de inrichting betaald.
Een probleem is dat er geen water is; een pomp is niet mogelijk vanwege de rotsachtige bodem. De mensen die daar wonen halen het water uit de rivier. De vrouwen lopen flinke einden met de jerrycans op hun hoofd, op het spreekuur zie ik daarom veel vrouwen met nekschouderklachten.
Maar regenen doet het wel, dus dat regenwater kun je mooi gebruiken/benutten.
Met behulp van onze RC Aalten Wisch kunnen er twee grote (2300 liter elk)tanks geplaatst worden, mits de Community meewerkt. Omdat wij volgende week al weer voor het laatst hier zitten en wij het karwei zelf moeten afronden, worden we wel een beetje nerveus of het inderdaad allemaal op tijd gaat lukken. De Kenianen zeggen nl altijd “ja”als je hen iets vraagt.
“Begrijp je het? “, “ja”; komt het op tijd klaar? “ja”, het maakt niet uit wat je vraagt, altijd ja. Maar de praktijk is toch weerbarstiger dan je, ook na enige tijd hier, verwacht..
Dus voor de laatste week toch nog maar even wat stress ingebouwd, anders zou het leven wel eens saai kunnen worden hier....

• 27 Oktober 2012 - 18:35

Anneloes Kool:

Hoi Hans en Margreet,wat doen jullie daar geweldig werk.Het is inderdaad van belang waar je wieg staat. Dit hebben we gemerkt met Marthen,hij wilde niet eten en drinken,moest hoesten ,was verkouden en z'n oren waren niet goed.Hij werd voortreffelijk in de gaten gehouden i.v.m.gevaar voor uitdroging,omdat hij ook nog moest spugen en diarree had.In Afrika was dat een ramp geweest,hier alleen zorgelijk.Ik hoop dat jullie nog veel goeds kunnen doen.Groetjes van Anneloes.

• 27 Oktober 2012 - 22:54

Pieternel Kamphuis:

Lieve Hans en Margreet,

Door gebrek aan tijd ben ik nu pas aan het lezen van jullie reisverslag begonnen.
    Wat doen jullie daar zinvol werk!
    Veel liefde, geduld en wijsheid toegewenst de komende (laatste) week!

Een warme groet van Pieternel

• 28 Oktober 2012 - 15:54

Ingrid:

Lieve Margreet en Hans,

Wat een verrassing dat je me helemaal uit Kenia feliciteerde met mijn verjaardag!
    Vanmorgen, vlak voordat we naar de ekklesia wilden gaan, belde er iemand aan,
    Pauline als Verrassing even terug uit Egypte. Mijn cadeau wordt 10 dagen samen
    met haar naar Marokko!!!!!

Jullie verslagen lees ik heel trouw,het maakt een diepe indruk op mij.Gelukkig
    kunnen jullie veel doen,maar het zijn ook veel ernstige gevallen die jullie onder
    handen krijgen.Wat hebben wij het dan luxe.

Een lieve hartelijke groet voor jullie allebei van Jan,Ingrid en Pauline.

• 29 Oktober 2012 - 21:05

Robert:

Beste Margreet en Hans,

Ik moest even zoeken, maar vond uiteindelijk toch jullie reisdagboek. De berichten maken maar weer eens duidelijk hoe goed we het in Nederland hebben. Mijn complimenten voor het werk dat jullie verrichten en nog veel succes bij alles wat nog gedaan moet worden!

Hartelijke groeten,

Robert