eindspurt in de laatste week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu eindspurt in de laatste week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu

eindspurt in de laatste week

Blijf op de hoogte en volg Hans en Margreet

30 Oktober 2012 | Kenia, Kisumu

Onze laatste week is al weer aan het opschieten.
Vorige week met spoed 10 zakken cement met de hulp van Jonathan, driver en man met connecties gekocht. Hij heeft ze ook nog voor het weekend geleverd.
Toen we zaterdag op de terugweg van Kisumu Airport, waar we tandarts Eric afgeleverd hadden en Tandarts Geert uit Belgie opgehaald hadden, langs reden om te kijken of ze al begonnen en hopelijk opgeschoten waren, bleek er in de stromende regen geen wijziging van de omgeving te zien. Geen goten, geen begin met de fundering voor de watervaten!
Zondag was een rustdag om uitgerust en met energie aan de eindspurt te kunnen beginnen. We hadden het huis voor ons samen, ’s morgens hadden we Geert met 3 man van de crew uitgezwaaid, zij gingen mountainbiken.
Zo werd het maandag en dat is Mundika dag, van Jonathan hoorden we dat er een begrafenis was geweest van een van de famileden van de Myafwa bouwgroep, vandaar dat er niets was gedaan. We spreken af dat als er dinsdag geen enkele voortgang is we het hele “water voor Myafwa” project afblazen en de cement terugbrengen.
In Mundika had juf Caroline flink het voortouw genomen, ze had een tweede carpenter ingeschakeld en zat te stralen tussen 5 nieuwe desks/schoolbankjes en 2 gelakte tafels voor de leerkrachten. We hadden maar 4 desks besteld, maar daar heb ik maar niet kinderachtig over gedaan. Ik zei dat ik hoopte dat haar klas van 64 kinderen niet nog met 4 zou uitbreiden, maar dat de kinderen iets ruimer konden zitten.
Ze waren er echt heel blij mee en de kinderen hebben heel mooi gezongen voor me.
Verder heb ik een bezempje gekocht om de vloer voortaan op vrijdag mee schoon te vegen en daarna met water goed nat te maken tegen de Jiggers.Recept van de crew.
Maandag was het loeidruk, 90 patienten, waarvan 1 jongetje die door oma werd gebracht, met erg veel Jiggers, hij heeft heel erg gehuild en zei steeds dat hij nooit meer terug zou komen. Stanley heeft het met heel veel precisie en geduld gedaan, was ruim een uur bezig.We waren pas 5 uur weg. Over Busia terug want we moesten langs de bank omdat het ’t eind van de maand is, dus salaris uitbetaaldagen.Hans en Jonathan hebben slecht geslapen door Myafwa.Maar als we het grasland oprijden van de weg af naar de nieuwe dispensary zien we activiteit. Er zijn 2 grote cirkels uitgegraven, er staat een kruiwagen, 2 mannen werken en twee staan er ernstig bij te kijken. Er komt een gesprek: er is extra geld nodig voor 4 man personeel voor 4 dagen. De Community heeft geen geld en de overheid geeft ook geen geld.We laten een overeenkomst tekenen dat het vrijdag af zal zijn nadat we uitgerekend hebben dat elke man dan 500 Ksh per dag krijgt. In totaal is dat 8000 Ksh.
Eerlijk gezegd had ik dit wel aan zien komen. Zo gaat dat hier (en soms in Nederland ook).
Die 2 metselaars hebben heel hard gewerkt al de tijd dat Hans en Stanley spreekuur draaiden.
Ze hadden veel bekijks, er waren weer veel echt zieke mensen, ook het maandelijkse consultatie bureau hield vandaag zitting in Myafwa.Dit bij voorkeur tegelijk met de Rotary Doctors, want dan kun je evt zieke kinderen meteen doorsturen. Extra druk maar wel praktisch bedacht. Alleen..... jammer dat de sleutel van de kamer van Amos, de apotheker er niet was. Die bleef dus dicht. Maar Jonathan is een echte Keniaan, dus heel vindingrijk. Hij maakte in de “store” (= soort ruime kluis) met de nog 8 gesloten cementzakken een werktafel waar hij z’n administratie op kon doen.
Vanmiddag zijn we op bezoek geweest bij Daniel, de Labman, en zijn familie. Hij had ons uitgenodigd zodat we een authentieke Keniaanse hut/compound konden zien.
Wat een totaal andere wereld, zonder electriciteit, stromend water en gas. Zijn zoontje Mike van bijna 3 jaar had nog nooit een Mzungu/blanke gezien. Wat een belevenis voor ons allen.

• 30 Oktober 2012 - 21:52

Eeki:

Lieve Hans en Margreet,
    Byzonder om al jullie verhalen te lezen. Het werk is nooit echt klaar daar. Ik hoop toch, dat het goed voelt wat jullie doen. 't Klinkt allemaal wel goed. Wat gaan 6 weken weer snel om. Geniet van alles, liefs, Eeki

• 30 Oktober 2012 - 22:34

Els Themmen:

Lieve Margreet en Hans,

Wat is het goed wat jullie daar allemaal doen, op de maandag morgen dan zijn daar 90 mensen die hulp nodig hebben, baby's, kleine kinderen, mensen die allemaal wat hebben en geholpen willen worden, aandacht willen hebben, en dan is er de DOKTER, geweldig, heel veel succes nog, deze komende dagen .
    Heel veel lieve groeten Els

• 30 Oktober 2012 - 23:30

Ineke:

Wat een ervaringen weer, daar is het Hollandse leven als pensionado maar saai bij.
    Wat je met een simpel bezempje goed werk kan doen en geweldig dat de kinderen voor je hebben gezongen. Hoop dat jullie straks ook nog de rust hebben om te genieten van jullie "eigen"reis en niet te moe zijn. Fijn dat jullie zoveel goeds hebben kunnen doen en dat we lezend mee konden beleven en verbazen. Heel veel liefs, Ien

• 31 Oktober 2012 - 22:10

Petra:

Lieve Margreet en Hans,
    Heel veel dank voor het delen van jullie bijzondere ervaringen in Kenia. Prachtig werk doen jullie. We genieten van het meekijken in die voor ons totaal andere wereld. We wensen jullie de komende dagen nog heel veel succes met het werk en veel plezier met het verder verkennen van Kenia. Er zal tijdens die reis door jullie samen nog veel over het werk nagepraat worden, schat ik in. Liefs, Petra en Hans