Harambee - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu Harambee - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu

Harambee

Blijf op de hoogte en volg Hans en Margreet

26 Oktober 2012 | Kenia, Kisumu

Op woensdag (Mulwakari dag)had ik afgesproken eieren te kopen bij Josephine (van het poultry project van Helma Nijssen en leerkracht van de kleuterklas van 64 kinderen, weduwe en moeder van 2 kinderen).
Het Hoofd der School, Job Wandera, die me vorige week ontvangen had, met zoete melkthee met chapati, had ik beloofd mee te denken, hoe de school geld bij elkaar kan krijgen voor 2 nieuwe klassen voor de onderbouw. Binnenkort houden ze een Harambee (=fund raising).
Er was natuurlijk gewoon om geld gevraag (1 van de 5 verzoeken per dag gemiddeld)
Ik heb ze het NL idee aangeleverd van een spelletjes kaart die de ouders voor hun kinderen kunnen kopen op Harambee-dag. Daarop staan 6 hokjes met een activiteit. Jullie vast wel bekend, maar hier iets nieuws.
De week die er tussen zat had ik gebruikt om 6 pittenzakjes van mijn boerenzakdoek te naaien, (2 gevuld met mais, 2 met rijst, 2 met bonen). Aan mijn tandartsdag van dinsdag had ik 11 lege battery flessen van 1 lt overgehouden. Die zijn nu genummerd van 0 t/m 10.
Eerst voelen welke pittenzakjes bij elkaar horen daarna mikken op de flessen.(=hokje 1) Hokje 2 is iets te drinken, hokje 3 is badminton spelen, hokje 4 is iets eten b.v chapati/mandazi. Hokje 5 is een overgooi spel met 2 smile balletjes, hokje 6 is een balonnenspel.
Als prijs voor de hoogste gooier bij het flessen omgooien had ik er nog een handvol pennen bij gedaan.
Ik wil op woensdag naar Josephine’s “Sibembe Primery School” lopen (een half uurtje lopen van de kerk waar Hans met crew hun medische tenten hebben opgeslagen, als Ibrahim op me afloopt en me duidelijk maakt dat ik naar de hut van de moeder van Josephine moet gaan.
Wat bleek: Josephine, had een dag vrij gekregen, omdat ik weer zou komen, en zat heel mooi aangekleed op me te wachten met thee met pinda’s en het doosje eieren.
Eerst moest de kip van de bank, die daar krols zat te broeden, maar dat is vergeefs want Josephine heeft geen haan. Tijdens het afkoelen van de thee en het opwarmen van mij, het is bloed heet in die traditionele leemhutten overdag, demonstreer ik alle spelletjes aan Josephine. Ze snapt het idee en vindt het heel erg leuk om die spelletjes met mij te doen.
Ze had gehoopt/verwacht dat ik haar grote wens, een eigen hut/huis, voor zou hebben verwezenlijkt. Dat is niet gebeurd, wel heb ik voor de eieren een halve haan betaald.
Zodat de kip weer gelukkig wordt en aan Josephine veel kuikens kan geven.
We besloten samen naar haar school te gaan om deze doos met spullen aan het schoolhoofd te geven. Jonathan was zo aardig ons even met de RDN (Rotary Doctors Nederland) Jeep te brengen over de voetpaden er naar toe.
Zo’n Jeep binnen de poorten van de school was al een evenement voor de kinderen.
Vervolgens hebben Josephine en ik een demonstratie gegeven voor Job (H d S) Die het hele plan wel zag zitten en alles keurig heeft opgeborgen, de door mij getekende voorbeeldkaart netje met een paperclip in het grote boek. Stel, ze vragen 10 Ksh per kaart, de school heeft meer dan 800 ll, dan verdient hij hier mee 8000 Ksh en de 2 kasten kasten 20.000 Ksh.
Om een beginnetje te maken voor de 2 kasten heb ik hem tot slot (toch) 500 Ksh (= 5 euro) gegeven “voor 1 plank”. Daarna reed Jonathan, Josephine en mij weer vlot terug naar de dispensary.Josephine zat stralend voorin. Wat zou ik graag om het hoekje kijken op de harambee-dag.


  • 26 Oktober 2012 - 10:58

    Christi Maan:

    Weer een prachtig verslag van jouw hand, Margreet, bomvol praktische ideeën, die je gedeeltelijk al hebt uitgevoerd, zoals het geld voor een halve haan!!Ook leuk om te lezen.
    Christi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans en Margreet

Hans Knies en Margreet Ros

Actief sinds 19 Sept. 2012
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 26560

Voorgaande reizen:

01 Januari 2012 - 30 November -0001

Kenia

Landen bezocht: