Myiasis - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu Myiasis - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu

Myiasis

Blijf op de hoogte en volg Hans en Margreet

22 Oktober 2012 | Kenia, Kisumu

Het was vandaag een enerverende dag in de dispensary Mundika.Behalve dat er al tientallen mensen zaten te wachten, waren er ook nog heel ernstige zieken bij met typische tropenziektes. Gelukkig heb ik Stanley altijd als raadsman bij de hand, we overleggen dikwijls met elkaar, tot wederzijds genoegen. Ik. Wil de drie meest in het oog springende diagnoses vermelden : het eerste ernstige patiënte was een jongen met "stollen legs". Dan weet je nog niet zo veel.Hij was erg ziek en toen hij uitgekleed op de onderzoekbank lagbleek bijnier alleen gezwollen beentjes te hebben,'maar ook zijn scrotum en onderbuikse was verdikt.Bij het beluisteren van zijn longen bleek hij ook nog longoedeem (vocht in de longen ) te hebben. Ik zat te twijfelen tussen Kwashiorkor of een nierziekte ( nefrotisch syndroom) . Hij werd verwezen naar het ziekenhuis in Busia, maar of de familie dat doet (kan betalen) weet je nooit.Het tweede patiënte was een jongen met een enorm gezwollen hand, dat bleek een abces. Openmaken leverde het heleboel pus op. Erg zielig allemaal. Het meest verschrikkelijke was een meisje van ruim twee jaar met gaten in haar hoofdhuid. Echt uitgepronste , ronde openingen in de huid waar pus uitstroomde. Stanley wist gelukkig meteen wat het was, ik kon het in mijn huidenboek niet vinden. Het ging om een aandoening die Myiasis heet, dat zijn vliegenlarven van de Tumbu vlieg.Die larven kunnen wel 3cm groot worden. Ze moeten met een pincet uit de holtes gehaald worden, een heel vies karwei. Het is verschrikkelijk zielig voor zo'n kind Zo'n ziektebeeld vergeet je nooit meer. Al met al dus een typisch Keniaanse dag, met echte tropische geneeskunde.

• 22 Oktober 2012 - 20:52

Marieke:

Myasis zie ik ook veel met name in de zomer. Dan gelukkig niet bij kinderen (zielig!!), maar met name bij konijnen of zwerfkatten. En laatst gewoon bij een hond die een baas had, dan let je toch ook niet op. Maar bij mensen, getsie! En wat een gedoe om dat eruit te halen. Ik spoel/ dompel altijd met een verdunde oplossing van byemite of neocidol of sebacil (werkzame stof allemaal zoiets als foxim). Werkt als een zonnetje, gaan alle maden van dood. Ik weet niet of er humaan ook zoiets is?

• 22 Oktober 2012 - 20:57

Opa Van Gaasbeek:

beste mensen
    wat blijven jullie verhalen interessant ,onderhoudend en leuk. geniet er iedere keer van.
    het aller aller beste
    een oude opa.

• 23 Oktober 2012 - 09:52

Janine:

Wat een heftige verhalen! Parasieten all-over... wat zielig!
    Jullie mooi geschreven verhalen zetten me wel weer even aan het denken! Wat een luxe situatie hier in NL....
    Ik wens jullie (ook mentaal) heel veel steun!

Jullie zijn goed bezig daar! Zet 'm op!

Liefs, Janine.

• 23 Oktober 2012 - 12:28

Ineke:

Wat een triest verhaal. Ongelooflijk dat het zover moet komen. Heel veel sterkte ook mentaal.
    Liefs Ineke

• 23 Oktober 2012 - 12:28

Ineke:

Liefs Ineke

• 23 Oktober 2012 - 13:45

Jan En Ineke Van Cruchten:

Beste Hans en Margreet,

Zojuist al jullie verhalen vanaf begin oktober gelezen. Heel indrukwekkend allemaal. Met beperkte middelen wordt er op deze wijze veel ondersteuning naar de plaatselijke bevolking gegeven. Lijkt me moeilijk maar erg dankbaar werk.
    Als ik het goed begrijp leven deze mensen in een tropisch paradijs met veel lastige bijkomstigheden. Probeer hiervan naast jullie werkzaamheden ook te genieten.
    Heel veel succes en mooie momenten voor de komende periode toegewenst.

Met vriendelijke groet,

Jan en Ineke

• 23 Oktober 2012 - 21:49

Willem En Iet:

Lieve Margreet en Hans
    Wij volgen jullie berichten met heel veel interesse.
    We kregen de volgende email van Wieren; het lukt mij helaas niet om een heel leuke baby foto ook door te sturen.
    Hoi Iet,
    Hoe gaat het met jullie?
    Hier maken we het prima.
    Wierin is inmiddels vader geworden van een dochtertje.
    Ze heet Wiyesha. Hierbij ook een foto van haar als je de bijlage opent.
    Tot ziens en de groeten aan de rest ook aan Margreet als je haar spreekt.
    Groetjes Sharda Mangal
    > Date: Fri, 19 Oct 2012 19:13:31 +0200
    > From: wierin@hotmail.com
    > To: sharda.mangal@hotmail.com
    > Subject: Iet zal Sharda berichten, hoe zij jullie brieven kan lezen
    en ook zien waar jullie zitten.
    Heel veel liefs en sterkte Willem en Iet

• 23 Oktober 2012 - 22:38

Marlies:

Lieve Hans en Margreet,

Wat een prachtige ervaringen die jullie meemaken, en ook erg moeilijk zo nu en dan. Inderdaad kan ik me voorstellen dat je je af en toe voelt als een dierenarts, die werken ook hier in Nederland nu eenmaal primitief! Hoewel dat ook steeds beter wordt. En myasis, ja zeer bekend, maar niet bij mensen.
    Goed werk wat jullie doen, maar dat de tijd zo voorbij vliegt, dat de helft er alweer op zit....
    Geniet ervan en keep up the good work!
    Liefs Marlies.

• 24 Oktober 2012 - 09:52

Otto Heinen:

Beste Hans en Margreet
    Erg leuk dat jullie ons zo goed op de hoogte houden van jullie ervaringen. Met myasis hebben wij ook veel te maken, maar dan bij de schapen. Bij een bepaalde lengte van de wol hebben vliegen er erg veel lol aan om hun eitjes in de wol te leggen. De larven die hier uit voort komen vreten zich in de huid en vervolgens in het vlees en vreten een schaap compleet op. Binnen een week kan het schaap het loodje leggen. Ik wist niet dat dit bij mensen ook voorkwam. Veel sterkte maar ook veel plezier wens ik jullie voor de resterende tijd.
    Otto