Medisch verslag van Hans - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu Medisch verslag van Hans - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu

Medisch verslag van Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Margreet

12 Oktober 2012 | Kenia, Kisumu

Medisch verslag van onze reis in Kenia De eerste helft zit er nu op, de tijd is erg snel gegaan. Vooral de eerste week was erg wennen voor mij, gelukkig werd ik goed opgevangen en ondersteund door Frans van Geel, een oude rot in het tropenvak. De tweede week stond ik er alleen voor, wat best spannend was. Je ziet hier heel veel pathologie, zaken die je in Nederland niet voor mogelijk houdt. Wat ik vooral mis is zelf de anamnese kunnen afnemen, alles. Gaat via een tolk, iemand die niet medisch geschoold is. Je laat haar een vraag stellen aan een patiënt en krijg dan een heel lang antwoord van vele minuten, waarna de tolk zegt "no fever". Als huisarts was voor mij de anamnese een van de belangrijkste zaken van een consult, dit valt dus weg en moet je heel anders denken en werken. Bovendien komen ze en met de hele familie en met minstens vier klachten tegelijk. Ze hebben allemaal "body pain, headache, fever, löss of energie, etc" ik voel me, met excuses aan Marieke, Marlies, AardWillem, soms net een dierenarts, een moeilijk vak! Vrijdag is het Buradi-dag, een dispensary vlak bij de grens met Uganda.Of het komt dat het daar zo afgelegen is of toeval, maar zie ik de meest schrijnende gevallen, zwaar je helemaal wanhopig van wordt. Vorige week vrijdag moest ik de eerste drie patiënten al verwijzen naar het ziekenhuis in Busia, oa een klein kindje met zeer ernstige klompvoetjes, een vrouw met een been-harde tumor in haar buik en een oudere dame met gynaecologische problemen. Vandaag was ik er weer, dit keer zonder Stanley, onze Keniase nurse,zeg maar bijna-dokter, dus ik moest het nu echt alleen doen. Ook nu weer toestanden die je niet voor mogelijk houdt:twee kinderen met zeer grote zwellingen aan arm en benen, waar de pus uitdroop, al maanden bestaand en al door diverse Keniase dokters behandeld met grote doses antibiotica. Een kindje was zo ziek dat ze naar het ziekenhuis moest. Aangezien de moeder totaal niet over een mogelijkheid beschikte om naar Busia te gaan, is het met onze jeep naar het hospitaal gebracht. Vervolgens komt er een oude man binnen, gesteund door twee zonen. De man is in februari gevallen en kan sindsdien niet meer lopen.eerst dacht ik nog aan een CVA, maar het bleek dat zijn li heup gebroken was geweest en totaal naast de kom stond. Ook deze man aangeraden maar naar het ziekenhuis te gaan, maar volgens onze "crew"gaat dat wegens geldgebrek echt niet gebeuren. Dat soort dingen zet je wel aan het denken over onze Westerse geneeskunst, wat een luxe soms. Al met al is het een hele ervaring en krijg je wel het gevoel iets voor de mensen hier te kunnen beteken

• 12 Oktober 2012 - 22:38

Helma Nijssen:

hi Hans en Margreeth, Dank jullie voor twee inspirerende dagen in Lwanya. Ik heb genoten van jullie verhalen en jullie en Erik's gezelschap. Heel leuk om jullie nu persoonlijk ontmoet te hebben. Las ik jullie blog steeds trouw, nu ken ik de achtergronden doordat jullie me een kijkje achter jullie bril gegund hebben. Ik bewonder Margreeth's veelzijdigheid en de manier waarop ze de leerkrachten een boost geeft. Het zou mooi zijn om de school op te kunnen knappen. Het eerste wat we willen is de chiggers de deur uit: wat kunnen die parasieten een leed veroorzaken.
    Hoop jullie zondag weer te zien, gaan we verder met het genieten van elkaars gezelschap en inspiratie. Hartelijke groet, Helma Nijssen,

• 12 Oktober 2012 - 23:11

Masja:

Lieve Hans
    Ook als tropendokter doe je het dus heel goed. Hier wist je vaak ook al voordat iemand wat zei door observatie wat er aan mankeerde en dat kan je dan nu goed gebruiken.
    Wat zou je graag willen dat er dan ook een genezing komt en wat moeilijk te accepteren dat dat door gebrek aan financiële middelen niet altijd mogelijk is. Dat is hier gelukkig anders. Steun elkaar daar en doe je best!
    liefs Masja

• 13 Oktober 2012 - 15:02

Marieke:

Lieve papa & margreet, poeh wat een moeilijke patiënten allemaal.... en dan daarbij nog dat er een heleboel zou kunnen maar dat dat wegens geldgebrek dus niet gaat gebeuren..
    Als dierenarts kan je inderdaad ook niet met de "patiënt"praten, al heb je daar vaak nog een eigenaar bij staan. Ook een soort tolk wellicht? Soms net zo als jouw tolk... kort en bondig en niet helemaal vertellen wat er scheelt... drinkt ie? Geen idee. Braakt ie? Denk het niet. Heeft ie diarree? Niet naar gekeken. Hoe lang eet ie al niet? Een tijdje. Of nog mooier: twee eigenaren. Die zijn het namelijk NOOIT met elkaar eens. Braakt ie? Nee. Ja. (Oké...we vullen in: misschien).
    Dus ik kan me je frustratie wel een beetje voorstellen.
    Weet zeker dat je het ondanks alle handicaps fantastisch doet, want je hebt na al die tijd een geweldige klinische blik ontwikkeld (al mogen wij nooit zeggen dat ie bestaat... dat doet ie natuurlijk wel!).
    heel veel liefs, marieke

• 13 Oktober 2012 - 15:02

Marieke:

Dus ik kan me je frustratie wel een beetje voorstellen.
    heel veel liefs, marieke

• 13 Oktober 2012 - 18:35

Joanne:

Lieve Hans en Margreet,

Ik kan me goed voorstellen hoe frustrerend het is dat je zo veel leed ziet, zo veel wilt doen, maar dat niet alles kan. Probeer maar voor ogen te houden dat de mensen die je ziet in elk geval iets geholpen zijn. Al is het maar door de warme en vriendelijke behandeling van jullie.

Het maakt vannacht het contrast voor mij dan weer extra groot als ik op de intensive care voor mega bedragen mensen hier aan het behandelen ben.

Veel sterkte en liefs,

Joanne

• 14 Oktober 2012 - 12:38

Eeki:

Lieve Margreet en Hans,
    Wat een byzondere en indrukwekkende verhalen weer en wat een extra leed, wat in onze westerse maatschappij niet nodig zou hoeven zijn. Genieten jullie ook een beetje van de gewone mensen (niet zieke), het land en van elkaar, want Hans, wat is het byzonder, dat Margreet gewoon mee kan. liefs, Eeki

• 14 Oktober 2012 - 13:00

Rik En Hanneke:

Hans en Margreet.
    Wat geweldig dat we zo via jullie verhalen met jullie kunnen meeleven. Natuurlijk weet je dat het moeilijk is maar als je dan jullie verslagen leest dan word je er direct mee geconfronteerd. Wat een ervaring en prachtig dat jullie dit met z'n tweeën kunnen doen.
    Ik hoor van veel Rotarians dat ze jullie verslag lezen dus doorgaan met de verhalen. Veel sterkte toegewenst en probeer vooral ook te genieten van deze bijzondere ervaring.

Hanneke en Rik.

• 14 Oktober 2012 - 22:17

Ewald En Ada:

Hoi Margreet en Hans ,
    Fijn voor de Kenianen dat er mensen zoals jullie zijn die geheel vrijwillig zich bekommeren om hen .
    Uit jullie verslag blijkt dat er nog heel veel voor hen te doen is .Wat hebben wij het toch goed voor
    elkaar met de gezondheidszorg in Nederland .Er zou toch niemand mogen klagen .
    Succes met jullie werk ondanks de gebrekkige voorzieningen , houd moed .
    Hans , ik heb ook een paar pilsjes extra genomen op de ook dit jaar weer gezellige kermis en dat met
    goed weer .Verder tennissen we vrolijk door op beide fronten .
    Sterkte met jullie werk en heb samen een fijne tijd .
    Groeten ,
    Ada en Ewald

• 17 Oktober 2012 - 22:45

Ineke:

Lieve Hans en Margreet,
    Wij zijn inmiddels terug van onze vakantie en lezen jullie verhalen en belevenissen met verbazing en bewondering. Wat een andere wereld. Moeten roeien met de riemen die je hebt en daarnaast creatief, inventief, intuïtief, flexibel en sterk zijn. De problemen in de gezondheidzorg hier zijn wel van een totaal andere orde dan de dagelijkse praktijk daar. Jullie doen beiden wel heel dankbaar werk. Houd moed!
    Liefs van Ien en Wim