Opening nieuwe dispensary in Myafwa dinsdag 9 okto - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu Opening nieuwe dispensary in Myafwa dinsdag 9 okto - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu

Opening nieuwe dispensary in Myafwa dinsdag 9 okto

Blijf op de hoogte en volg Hans en Margreet

10 Oktober 2012 | Kenia, Kisumu

Hoera, we zijn begonnen in de nieuwe dyspensary.

Maandag zijn we na het werk in de Mundika dyspensary door gereden om te kijken of we dinsdag konden beginnen in Myafwa in de nieuwe dyspensary.
Het besluit genomen het gewoon te doen! De deuren hingen er in, ook voor de 3 wc,s. Iedereen heeft nu een eigen kamer met deur die dicht kan.
Maandag met de crew het gebouw schoongemaakt en de meubels er in gezet onder toeziend oog van de bouwgroep en de plaatselijke kinderen.
De laatste hielpen na even kijken mee met vegen.
Zelf heb ik geprobeerd het cement van de aanwezige ramen te krijgen. Viel nog niet mee.
De volgende morgen zat de hal helemaal vol met wachtende patienten toen we aan kwamen rijden.
Het was een vrolijke dag, iedereen toonde zich blij met het nieuwe gebouw.
Dit gebouw is van de overheid, Rotary Doctors Nederland betaalt en zorgt voor de inboedel (onderzoeksbanken/tafels en stoelen) en onze rijdende medische benodigdheden.
Er is geen water en geen electriciteit (tot nu toe)
Jullie begrijpen: de wensen schieten als paddestoelen uit de grond, terwijl het hier heel erg zomer is.
Te beginnen met dunne lichte gordijnen, tegen de inkijk en de zon.
Ik heb meteen maar een enorme lap stof op de markt in Mundika gekocht voor 500Ksh (is 5 euro) Daar wil ik voor elke kamer een gordijn van maken.
Zondag zijn Hans en ik naar de kerk geweest in Lwanya.
Tinus je zou jaloers zijn, bomvol, ze staan nog buiten voor de ramen om mee te doen! Dansens en zingend trekt een meisjes/vrouwen groep naar binnen als begin. Gevolgd door de geestelijken. Heel veel kinderen van alle leftijden. Er zong een goed koor en we konden een liturgie kopen.
Na een half uur hebben we onze plaatsen aan staande moeder met kinderen op de rug weggegeven en zijn we terug gegaan naar Eric (de tandarts) die net voor ons vertrek naar de kerk door een bij in zijn vinger geprikt was. Daarna gedrieeen een wandeling gemaakt in onze buurt.
Hans mag/wil dit weekend 2 pilsjes per dag i.p.v. 1.
Het is n.l. Kermis in Terborg.
Zondag is de vrije dag van onze houseboy Protus, dus hebben we heel genoeglijk met ons 3-en de maaltijd bereid. Chili concarne, maar of dat nou zo'n goed idee was.....? Beide heren kregen dan toch nog diarree!
Het bleef gelukkig maar bij 1 keer. Maar een beetje onhandige keuze was het misschien wel.
Vandaag gaat Margreet dan Helma Nijssen ontmoeten en gaan we samen op pad. Voor de mensen die haar nog niet kunnen: "hoogtijd voor andersom" heet haar stichting om Kenia te helpen, vooral door middel van vrouwen projecten. Maar na vandaag weet ik meer hierover.

• 10 Oktober 2012 - 08:25

Gerda:

Dank voor jullie uitgebreide verslag. Jullie zijn lekker bezig, daar. Die 2 pilsjes voor Hans zijn zeker verdiend. En Margreet aan de slag met gordijntjes, zo ken ik je weer. Ik begrijp wel dat het heel lastig werken zal zijn zonder elektriciteit en water. Maar hopelijk is dat nu in orde. De stemming is gelukkig goed, zo te horen. Dus hou vol en geniet. Lieve groet, ook namens Keesjan

• 10 Oktober 2012 - 09:02

Marieke:

Oh gelukkig dat het nu af is (of nou ja af... werkbaar!). Dat zal een hoop schelen. Haha, ja margreet, gordijnen maken, dat is wel typisch margreet, goed zeg! Hier alles prima, gisteren email gehad dat ik mijn eerste casereport gehaald heb! (15.5 punt van de 20), dus dat was wel even een opsteker!
    Pap, 2 biertjes heb je wel verdiend om de kermis te vieren, misschien zelfs wel 3 :)
    dikke kus!

marieke

• 10 Oktober 2012 - 09:37

Hans R.:

leuk weer jullie verslag te lezen. lekker en goed bezig zo te lezen.

• 10 Oktober 2012 - 12:13

Nico En Lien:

neem er gewoon 3 Hans het is maar een keer kermis GR Lien en Nico

• 10 Oktober 2012 - 12:21

Masja:

Dat is pas vlijtig, gordijnen (met de hand?) naaien, het gaat je vast lukken! Fijn om te lezen hoe het daar is en vooral dat jullie goed bezig zijn. Succes met Helma en ben benieuwd wat ze je allemaal laat zien.
    Liefs Masja en fam

• 10 Oktober 2012 - 16:02

Eeki:

Lieve Margreet en Hans,
    Sorry, een beetje druk gehad, dus vandaar pas een antwoord.
    Leuk om steeds jullie verhalen te lezen, zeker over wat voor patiënten jullie behandelen daar, interessant, maar best heftig, begrijp ik.
    Toevallig weet ik hoe goed je kan naaien, dus de gordijnen zullen zeker goed worden.
    Jullie zijn helemaal goed bezig allebei. Heel veel succes met alles en tot gauw. liefs, Eeki

• 10 Oktober 2012 - 21:40

Tineke:

Fijn om weer alles te lezen over jullie activiteiten daar. Hans, je hebt helemaal gelijk met je twee pilsjes. Het is waarschijnlijk toch meer water dan alcohol. Succes met de gordijnen Margreet.
    Liefs Cees en Tineke