De eerste week - Reisverslag uit Kakamega, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Kakamega, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Hans en Margreet

Blijf op de hoogte en volg Hans en Margreet

30 September 2012 | Kenia, Kakamega

Lieve Allemaal,

Maandag is het echte leven begonnen. Hans en Frans hebben 96 patiënten behandeld, veel pathologie gezien. Daarna een heerlijk biertje ´Tusker´gedronken.

De eerste week zit er inmiddels op. Het werk is erg wennen voor Hans. De Algemene dagelijkse levensverrichtingen hier zijn erg indrukwekkend, de vindingrijkheid des te groter.

We zijn dit weekend in Kakamega (dit is de hoofdstad van de Keniaanse provincie Magharibi in het westen van Kenia). Wij hebben een Luxe douche, goed bed en dito eten.

Zaterdag hebben we een prachtige wandeling onder begeleiding van een gids gemaakt. Verschillende soorten apen, vogels en vlinders gezien.
Het is hier paradijselijk en dus letterlijk uiterst moeizaam te bereiken.

Wij hebben vooralsnog nagenoeg geen bereik via internet.

Liefs Hans en Margreet

• 30 September 2012 - 16:21

Suzan Van Nieuwkoop:

Lieve margreet en Hans,
    Fijn weer een berichtje van jullie. Ik begrijp dat er veel gebeurd en de dagen gevuld zijn en heel veel indrukken opdoen. Veel plezier en geniet ervan.
    Liefs Suzan

• 30 September 2012 - 19:41

Marieke:

Klinkt indrukwekkend allemaal...best heftig zo te lezen! Wat voor patiënten zijn er zoal? In elk geval vast een hele andere situatie dan in Nederland...

liefs marieke

• 30 September 2012 - 21:41

Eeki:

Lieve Margreet en Hans,
    Klinkt byzonder allemaal. Kan je iets meer vertellen over het soort patïenten.die je daar behandeld.
    En Margreet, kan je daar een beetje assisteren.
    Wat leuk, zo'n eerste weekend meteen al op stap en dan nog leuk dingen doen ook.
    Heb je op de plek, waar je nu door de week slaapt geen douche?
    Ik lees het volgende week wel weer.
    liefs, ook van Rob, Eeki

• 30 September 2012 - 22:38

Inekevandenhout:

Hallo Margreet en Hans, wat leuk om jullie te volgen op jullie reis. Het lijkt me een geweldige en indrukwekkende ervaring. Alles zo anders en wat een natuur! We lezen graag wat jullie meemaken. Met ons alles goed. Zijn in Oostenrijk met Hanneke en Rik. Erg gezellig. Alle goeds toegewenst. Hartelijke groeten van Jan, Rik, Hanneke en Ineke.

• 01 Oktober 2012 - 10:47

Joanne:

Lieve Hans en Margreet,

Jullie hebben dus de weekends vrij?
    Ben heel benieuwd naar jullie avonturen!
    Vind het eigenlijk net zo indrukwekkend dat mijn moeder een internetblog bijhoudt, als het feit dat jullie nu in Kenia zitten. :)
    Heel veel plezier toegewenst.
    Liefs,

Joanne

• 01 Oktober 2012 - 20:10

Hans En Margreet :

lieve volgers,
    Vandaag heeft Hans zelf spreekuur gedaan.
    Dat gaat als volgt: we komen met de jeep aan rijden, dragen de dozen met spullen eruit, jerrycans met wateretc. Amos de pharmaceut houdt een praatje voor de wachtenden. Vorige week over TBC.
    ondertussen richten wij de ruimten in. Op sommige lokaties hangen we gordijnen op om äfgeschoten" ruimtes te maken. Dan worden de mensen ingeschreven bij Jonathan, tevens onze chauffeur. Hij weegt de mensen, schrijft hun gegevens in een medisch dagboekje, dat ze altijd mee moeten nemen als ze naar iets medisch gaan. Daarna gaan de patienten naar Hans of Stanley (gespecialiseerde verpleger) Na onderzocht te zijn, vaak naar Daniel onze labman voor bloedonderzoek/urine/poeppotje en dan wachten op de uitslag. Daarna weer terug naar Hans of Stanley. Met recept naar Amos voor zalf/pillen etc.
    Aan het eind van de ochtend zijn ze klaar en gaan de patienten met diagnose en medicijnen weer naar huis.
    Hans ziet veel malaria, vrouwen met overbelaste nek/rug/schouder/arm spieren. Ze dragen enorme gewichten op hun hoofd en altijd kinderen in een doek. Veel geslachtsziektes, longontstekingen, buikklachten t.g.v wormen, diarree en andere pathologieen zoals kanker.
    We hebben een douche, die geregeld uitvalt en dan koud water geeft, hetzelfde geldt voor de stroom en de internetverbinding.
    Vanddar dat we zo genoten hebben van Kakamega.
    Tot de volgende keer.
    Lieve groeten van Hans en Margreet