Vervolg Kilifi - Reisverslag uit Kilifi, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu Vervolg Kilifi - Reisverslag uit Kilifi, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu

Vervolg Kilifi

Door: Hans knies

Blijf op de hoogte en volg Hans en Margreet

08 April 2015 | Kenia, Kilifi

Op Goede Vrijdag inderdaad gesnorkeld, kon ik eindelijk mijnboring mijn verjaardag gekregen set proberen.
Het masker sloot goed af en via de ademruimte kreeg ik genoeg lucht en gelukkig geen water binnen.
Waar we snorkelden was weinig koraal, wel leuke vissen.
Het water was wat troebel, maar dat kwam omdat het bijna volle maan was, vlg de locals.
Hoe dan ook, een leuke belevenis.
Zaterdag vroeg vertrokken met calistus omop safari te gaan.
Safari betekent overigens gewoon"reis", dus we gaan elke dag op safari.we zijn naar Tsavo East National Park geweest, geboekt in Ngutuni Lodge.
Behalve leeuwen hebben we de Big Five gezien en flink bij gegeten.
Dinsdag weer aan de slag.
Ik wist al van verslagen over het werk hier dat je niet moet opkijken van echt hoge bloeddrukkennen /of suikers, maar dat deed iktoch wel toen eentonige man zich meldde met wat vage algemene klachten.
Zijn bloeddruk was ver boven de 200 systolisch en 120 diastolisch, zijn glucose gehalte was boven de 20!
Nu had ie ook zijn postuur niet mee, hij had een BMI van 37!
Calistus concludeerde droog dat de man "obese" was.
Kun je wel stellen, ja.
In Nederland word je met zulke waarden opgenomen, hier ga je maar proberen met middelen die je hebt, de bloeddruk en het glucose gehalte naar beneden te krijgen en in zijn schoolschriftje te schrijven: TCA 14-04-15
( to come again)
Het werktempo ligt hoog, gisteren 32 mensen op het spreekuur en om twee uur 's middags weer thuis.
Daarna vrij.
Voelt eigenlijk een beetje raar.
Ik woon in een huis dat gebouwd is voor de arbeiders die de brug in Kilifi geconstrueerd hebben.
Het wordt dan ook het "bridge house" genoemd
Hiernaast is een huis met een zwembad.
Als het huis niet in gebruik is, mogen wij daar zwemmen, en dat is eigenlijk elke dag zo.
Maar gisteren zei de tuinman dat vanaf heden de eigenaar er weer verblijft, dus is het uit met de pret

Das toch wel vreselijk jammer, vind ik

Elke kamer in dit huis heeft een eigen douche en WC, dat is lux!
Alleen die douches hebben geen gordijn of deur, dus alles wordt behoorlijk nat rondom.omdat het hier bloedheet is droogt het ook wel snel.
Vanmorgen wilde ik me scheren, het was nog erg vroeg en een beetje donker in de kamer.
Boven de spiegel zit een lamp aan de muur geschroefd, met een koortje om aan/ uit te doen.
Althans zo was het in mijn eerste kamer hier.
Toen mijn voorgangster Olly , wegging kreeg ik de dokters (slaap)kamer.
Dus ik sta, voor het douchen, met mijn blote voeten op de nog droge betonnen vloer en wilde de lamp aandoen.
De lamp zit zo vlak boven de spiegel gemonteerd , ongeveer 1 cm, dat je met duim en wijsvinger als je hard knijpt net het koordjekunt pakken en iets naar beneden trekken
En toen heb ik een "heel vies"woord gezegd, er bleek dus 220 volt op te staan.
Ik weet niet hoe het me vergaan was als ik met met blote voeten in een plas water gestaan had.
Maar dit is dus Kenia, altijd iets te beleven, vaak heel onverwachts.
Het is woensdag vandaag, eigenlijk mijn Rotary dag, ik ga morgen maar eens bij de Kilifi Rotary club langs, wel zo netjes na 4 weken.

Ik ben nooit een apotheekhoudende huisarts geweest, zoals mijnaangetrouwfe neef Keesjan de Wilde.
Maar om dat we zelf de medicijnen die voorschrijven , sta ik na ieder consult tabletjes te tellen, in een zakje te doen, op schrijven wat er in zit en vooral het gebruik.
Ik weet niet hoe het in Nederland gebeurt, maar hier hebben ze een vernuftig drie hoekig plastic bakje, dat het tellen erg snel en simpel maakt.je creëert een reeks van 1, 2 3 tablettenen als je dat optelt heb je bb bij5 rijtjes 15 tabletten. Bij het volgende rijtje komen er 6 bij.
Zo' n reeks heeft een naam van een of andere oude Italiaan, ben even kwijt hoe die heette.
Dus zo'n spreekuur is heel anders dan thuis.

  • 08 April 2015 - 16:44

    Marieke:

    Kom je wel heel thuis?? Zit ik me druk te maken over terroristen zou je je electrocuteren met één of ander dom lampje zeg.
    Leuk hè, pilletjes tellen? Gebruiken jullie ook amlodipine voor hoge bloeddruk of is dat allang achterhaald bij mensen??
    xx

  • 08 April 2015 - 18:13

    Helma Nijssen:

    never a dull moment …. zo lig je onder water je nieuwe snorkel-setje uit te proberen glurend naar bijzondere vissen, het volgende ogenblik hang je aan een draadje van 220 …. oefff… en dan je patiënt met een bmi van 37 ….. koolhydraten-rijk voedsel … en doet u er maar een soda bij, coke please! en dan staat er weer een halve liter van die troep voor je neus.
    wij glijden hier langzaam de lente in. Het wordt nu echt lekker! De zaadjes die ik op de vensterbank gezaaid heb, zijn mooi ontkiemd. Vandaag gingen ze van de kraamkamer naar de 'nursery', allemaal een eigen potje. Word ik elk jaar weer blij van. Morgen golfen met Harry (een RDN'er) en echtgenote Nel op Nunspeet. Dat wordt weer een feestje, want ik heb sinds september geen club meer aangeraakt. Gisteren verblijd met heerlijk nieuws dat een NL stichting ons 10.000 euri doneert voor de school in Buriangi. Een juich-kreet met Margreet gedeeld. Zo komen we aardig op weg en kunnen er dit jaar 4 klassen + de 3 kleuterverblijven gebouwd worden. Hoeraa!!! en dank aan jou voor telkens weer je positieve bijdrage. Het schiet al op voor je. Over 2 weken heb je 's nachts weer een dekentje nodig !!! lieve groet, Helma

  • 08 April 2015 - 19:09

    Marjon:

    Hi Hans
    leuk je relaas te lezen.
    fijn dat je toch nog een en ander te doen hebt.
    Ik net terug uit Siaya waar het te rustig was helaas.
    groetjes marjon

  • 08 April 2015 - 21:22

    Dorien:

    Hallo Hans,

    Jouw verhalen zijn weer heerlijk om te lezen en ik kan mij precies vóór de geest halen hoe je aan het werk bent. Je verteld wel dat je de .kaarten zelf moet zoeken, dat zal wel wennen zijn. Zo te lezen ben je weer lekker druk en verveel je je niet. En geniet je op tijd van de bijzonderheden die het land te bieden heeft.
    Groetjes Dorien tevens van Frank en de kinderen

  • 08 April 2015 - 21:25

    Jan Van Cruchten:

    Hoi Hans,

    Uit jouw reisverslag begrijp ik dat je veel mee maakt. Zowel op medisch gebied alsook in het prive domein. Je komt in ieder weer met een koffer met ervaringen in Nederland terug.
    Nog veel succes en (werk)plezier toegewenst.

    Met vriendelijke groet,

    Jan

  • 09 April 2015 - 14:02

    Wim Ros:

    Ha Hans,
    Gelukkig kan jij je toch ook even ontspannen met een snorkelduik.
    Met plezier lees ik je verrichtingen in Kenia. Zo beleven we het on-line een klein beetje mee.
    De elektriciteit achtervolgt je kennelijk. Het ene moment heb je niets, en dat is er eindelijk spanning en dan sta jij meteen onder stroom.
    Je werkt bij het pillentellen met de driehoeksgetallenreeks. Ik weet niet wie hem "bedacht" heeft.
    Vul de driehoek en tel het aantal volle lagen (=n). De formule voor de totale hoeveelheid pillen is dan:
    0,5 n * (n + 1). Dus bij 5 lagen bevat de driehoek 15 pillen, bij 10 lagen 55, enz. Eén keer uitrekenen en opschrijven.
    Een slimme manier om snel grotere hoeveelheden te tellen. Leuk door zijn eenvoud.
    Hans, veel succes de komende weken en we lezen graag weer de verdere avonturen.
    Groetjes, Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans en Margreet

Hans Knies en Margreet Ros

Actief sinds 19 Sept. 2012
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 26509

Voorgaande reizen:

01 Januari 2012 - 30 November -0001

Kenia

Landen bezocht: