Vervolg reisverslag hans - Reisverslag uit Kilifi, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu Vervolg reisverslag hans - Reisverslag uit Kilifi, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu

Vervolg reisverslag hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Margreet

26 Maart 2015 | Kenia, Kilifi

Dit is mijn eerste verslag, het eerste is door Margreet gemaakt, hoewel zij jammer genoeg niet hier is.
Dit is dus mijn tweede week in Kilifi, de eerste alleen.
Het is heel anders werken dan in het vorige project, we doen hier vooral aan preventie, m'n van hypertensie en diab mellitus.
De behandelmogelijkheden zijn beperkt, je moet roeien met de riemen die je hebt.
Als de bloeddruk en suikerpatiënten geweest zijn, komen er dikwijls nog andere patiënten met algemene klachten.
De patiënten hebben altijd hun eigen dossier, nu ja een oud schoolschrift of zo iets, bij zich waarin iedereen die de patiënt behandelt de diagnose en therapie vermeldt.
Dan rijzen de haren je ten berge!
Niet dat wij het altijd goed doen of gedaan hebben, maar wat hier door "Health Officers" wordt voorgeschreven, is vaak totaal niet te snappen.
Bijvoorbeeld diagnose spierpijn, therapie twee zeer breed werkende antibiotica , een snufje flagyl en twee pijnstillers.
Het probleem is dat wij hier in klinieken werken, met die zelfde verpleegkundigen en Health Officers.
Wat het sociale leven betreft, er wonen hier een paar Nederlandse en Belgische expats, waar de dokters in dit huis succesievelijk meet te maken krijgen.
Aardige, soms wat typische mensen, maar dat denken ze wellicht ook van mij
Ik woon in een groot gebouw met 5 slaapkamers, 1 woonkamer en 1 keuken.
Het gebouw blijkt neergezet voor de werkers aan de nieuwe brug over de kreek in Kilifi . Naast dit huis is een Luc huis met zwembad, daar mag je gebruik van maken.
Helaas is er vaak geen electriciteit, dan duurt de dag en avond wel lang, ik heb me zelfs al een keer afgevraagd: " wat doe ik hier eigenlijk?", maar dat gaat ook weer over als werkt of aardige mensen ontmoet.
Ik kom wel veel aan lezen toe, das dan weer goed voor mijn algemene ontwikkeling

  • 26 Maart 2015 - 14:13

    Wim Ros:

    Ha Hans,
    Ik merkt wel dat je in een heel andere (medische) wereld zit. Gelukkig wel weer met aardige/typische mensen.
    Ik wens je heel veel succes en hoop dat je straks weer kunt terugkijken op een geslaagde missie.
    Groetjes,
    Wim

  • 26 Maart 2015 - 16:27

    Otto Heinen:

    Hoi Hans. Omdat mijn werk er al lang opzit heb ik wel veel tijd. Zo te lezen zou ik dus ook makkelijk kunnen helpen met asperientjes voorschrijven. Niet te geloven zeg !! Ik hoop dat je niettemin toch veel nuttig werk kunt doen en daarnaast ook nog weet te genieten van deze missie. Ik zal je met plezier blijven volgen tijdens deze tocht.
    Hartelijke groet,
    Otto Heinen

  • 26 Maart 2015 - 16:59

    Marieke:

    Hi Pap,

    Ander wereldje zo te lezen, hoe zo antibiotica resistentie... lastig, zeker als je ook nog met die mensen moet werken dan. Hopelijk ontmoet je nog wat aardige mensen her en der met wie je ook wat leuke dingen kan doen, anders is het wel een beetje eenzaam wellicht. Heb je al tijd gehad om je snorkelset uit te proberen?
    Hou je taai!!

    xxx marieke

  • 26 Maart 2015 - 17:22

    Jan Van Cruchten:

    Hoi Hans,

    Aardig om jouw berichten uit Kalifi te krijgen. Ik begrijp uit je verhaal dat je nog een beetje in de gewenningsperiode zit. Ik weet niet hoe lang de incubatie hiervan duurt maar ik hoop dat je snel helemaal gesettled bent, je medisch werk kunt doen en ook nog een beetje kunt genieten van de mooie dingen om je heen.
    Een nuttige en plezierige tijd toegewenst.

    Met vriendelijk groet, Jan en Ineke

    PS. Bij stroomuitval werken eenvoudige schriftjes beter dan geavanceerde computer systemen.

  • 26 Maart 2015 - 20:59

    Marty Poorter En Margreet Ros:

    Ha leave Hans!

    Vanuit Fryslân bericht van twee fans die erg met je meeleven. We zouden wel even om het hoekje willen kijken. Wat heb je een mooi vervolgverslag geschreven. Het geeft een goed beeld van waar je mee bezig bent. We hopen dat je na je werk lekker van het zonnige weer en het zwemmen geniet.
    Hier is het bibberkoud! Binnen wel gezellig en warm.

    Leave groetjes,
    Marty en Margreet

  • 27 Maart 2015 - 03:58

    Helma En Hankees:

    ha Hans,

    Da's wel even echt heeeel anders dan het werk in Mundika of het werken met Roatary Doctors. Wij zijn sinds vandaag weer thuis en genieten van alle rust en de elektriciteit die het doet. We hadden een heel, heel droge en vooral hete tijd in Siaya, waar Hankees en ik samen waren. De andere weken zat HK in Kitale, waar hij enorme afstanden moest overbruggen via stoffige wegen. Spreekuur houden in een lemen gebouwtjes die ze dan gevangenis noemen, of school, of kerk. Kortom een boeiende tijd in een prachtige omgeving. Heel anders dan het werk wat jij nu doet. We hebben mooie vooruitgang geboekt met de school en de overheid is eindelijk over de brug gekomen met 1,6 miljoen, ja dat klinkt…. maar trek er 2 nullen af! Veel geld voor daar, en in elk geval voldoende om de mensen nieuwe hutten te kunnen laten bouwen. We plannen nu om in juli met de bouw te starten. Het gaat beginnen, en mede dankzij jullie hulp in alle voorbereidingen, zijn we goed op koers. Ook andere projecten lopen goed. Zo heeft Phaustine het weeshuis in Matayos het meisjesgebouw gerealiseerd. Met voor elk kind een bed en een eigen deken. Het was een warm weerzien. En wij zijn blij en vooral reuze trots op hen. Mede dankzij de vele donaties is dit tot stand gebracht.
    We wensen jou een inspirerende tijd met ruimte voor mooie ontmoetingen. Mocht je Akke van der Zijp nog tegenkomen: breng haar dan de hartelijke groeten van ons over. Veel succes en plezier in het prachitge Kilifi (heb je al een boottocht gemaakt bij ondergaande zon … echt zoo ontzettend mooi met al die verschillende vogels !!!) lieve groet, Helma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans en Margreet

Hans Knies en Margreet Ros

Actief sinds 19 Sept. 2012
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 26513

Voorgaande reizen:

01 Januari 2012 - 30 November -0001

Kenia

Landen bezocht: