Afronden en afscheid nemen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu Afronden en afscheid nemen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hans en Margreet - WaarBenJij.nu

Afronden en afscheid nemen

Blijf op de hoogte en volg Hans en Margreet

01 November 2012 | Kenia, Kisumu

Eigenlijk zijn we net zo benieuwd als jullie of we het allemaal gaan redden voor ons vertrek van overmorgen (=zaterdag ).Deze hele week staat in het teken van afscheid nemen.
Gisteren was dat het geval in Mulwakari.Josephine werd weer een bezoek gebracht, we werden ongelooflijk gastvrij ontvangen, met een complete lunch met dankgebed en handenwassen vooraf. Op het erf liep een prachtige spierwitte haan met frisse rodde lellen en kam op de kop, omringt door zeker 4 hennen. De nieuwe aan winst van Josephine.
Toen Hans mij na afloop op kwam halen had ze een verrassing voor daktari Hans.......
Ze had hem naar hem genoemd! Een Mzunguhaan die Hans heet...wat heeft de crew gelachen toen wij dit in de auto vertelden.
“Nou dokter, Hans overleeft de Kerst niet, als u volgende keer komt is die bruin”
Josephine was weer heel blij met al het ontwikkelingsmateriaal dat ik bij haar achter gelaten heb voor als de nieuwe kast in haar klas er is. Voor mij had ze een inschrijfformulier voor de Harambee op 16 november. Haar hoogzwangere collega Jeannet (nu 40wk) was nog gewoon aan het werk. Hier krijg je 3 maanden verlof na de geboorte van je kind. Ik heb toen maar de jongens en de meisjesbabykleertjes voor Jeannet achter gelaten bij Josephine.
Zij geeft het aan haar als de baby geboren is.
Bij Josephine was ook weer een meeting met Grace Obudu van de SWAP(Safe Water & Aids Project) en Helma Nijssen gepland ondersteunt door Sarala Krabbenborg en de poultry-group, waar ik nog net een graantje van mee kon pikken.
Een nouveauteit, een rood tasje met rits, voor 2x 2 damesverbanden (normaal en super) met vleugelklittenband systeem,een uitleg in het Engels met plaatjes en een ondoorlaatbaar tasje om het gebruikte maandverband in op te bergen.
In Kenia scheuren er nog veelvrouwen oude kleding tot repen en gebruiken dat en als je je een pakje always kunt permiteren dan kost dat 85 Ksh.
Dit is hygienisch, betaalbaar, herbruikbaar en het ziet er prachtig en duidelijk uit.
Een Nederlandse vrouw heeft het speciaal voor Afrika ontwikkeld en Helma maakt ook hier weer een project van. (www.hoogtijdvoorandersom.nl)
Dit leek me nu een heel praktisch afscheidscadeau voor de vrouwen van/in de crew.
Gelukkig kon ik er meteen 20 bemachtigen. Aan Juliana, de Keniaanse tandartsassistente, heb ik gevraagd de gebruiksaanwijzing in het Swahili voor me te vertalen. Zij was er enthousiast over en krijgt er vanavond ook een. Want vanavond zijn wij (Hans, Geert en ik) uitgenodigd bij Joseph, driver tandartsauto, voor een afscheidsmaaltijd.
Ik ben benieuwd naar hun reacties.
Straks afscheid nemen in Mundica Esikulu, als het goed is en dat is het, ga ik vlaggetjes ophangen omdat de enorme beenwond van Patrick dicht is, mede dankzij de elastische zwachtels van de apotheek uit Terborg. Nog nooit zijn zwachtels zo goed gebruikt! Helaas bracht Patrick maandag een nieuwe patient uit zijn buurtschap mee met ook een lelijke wond.
Maar maandag neemt dokter Jos Boersema het stokje van ons over en dat maakt het weggaan een stuk makkelijker.
Jonathan was gisterenavond nog langs Myafwa gereden...... ze waren met de dakgoten bezig!
Ik ben toch zo benieuwd of we/ze het gaan redden om vrijdag alles aangesloten en klaar voor gebruik te hebben. Als het zover is komt Grace Obudu van SWAP graag uitleg geven hoe je van dit water veilig drinkwater kunt maken in een paar minuten. Het is mooi te zien hoe alle puzzelstukjes van ons verblijf toch nog een geheel lijken te gaan vormen.

• 01 November 2012 - 11:57

Wim Ros:

Fijn dat de puzzelstukjes van al het werk dat jullie in gang gezet hebben nu toch in elkaar lijken te gaan vallen. Dan gaan jullie ook met een lekker gevoel weg, nu naar jullie welverdiende vakantie.
    We zullen jullie dactari-blog gaan missen.
    Geniet nog even van jullie afscheid en een fijne vakantie.
    Groetjes, Wim

• 01 November 2012 - 13:28

Marieke :

Hoi! Geloof dat het nog spannend wordt of het allemaal af komt. Wel fijn dat er in elk geval wat gebeurt! Nu maar genieten van een mooie safari!!

xxx

• 01 November 2012 - 13:34

Anne Marie Mullink:

Op de valreep van julliei reis nog en late reactie.Wat hebben jullie daar mooi werk verricht. Dit zal je de rest van je leven bijblijven.Ik ben zo laat met reageren daar we zelf een paar weken naar Turkije zijn geweest. Wel erg luxe als ik dit reisverslag lees.
    Probeer de laatste dagen nog te genieten van dit land. Jullie hebben deze week vakantie wel echt verdient.Ik verheug me op de verhalen als jullie weer terug zijn.
    Hartelijke groeten ook van Frans
    Anne Mare Mullink.

• 01 November 2012 - 15:40

0pa Van Gaasbeek:

afscheid nemen kan verrekte pijnlijk zijn , maar het hoort bij het leven.heel veel dank voor jullie verhalen en maar weer tot ziens of horens in het nu toch weer koude nederland en natuurlijk nog een fijne vacantie en een een goede terugreis.
    hartelijke groeten

opa van gaasbeek

• 01 November 2012 - 21:39

Eeki:

Lieve Margreet en Hans,
    Voor eeuwig dragen jullie deze prachtige herinneringen bij je, hopelijk kan je er heel lang van nagenieten.
    Fijne vakantie en tot snel! liefs, Eeki

• 01 November 2012 - 22:08

Wim En Lidie Wesselink:

Hans en Margreet we hebben jullie reisverslagen met genoegen gelezen, wat fijn dat jullie zoveel bijzonder werk hebben kunnen verrichten en nu ook nog resultaat kunnen zien, 't loslaten zal niet makkelijk zijn, maar jullie kunnen terug zien op een goede tijd. Bedankt dat we mee mochten genieten!
    Goede thuisreis gewenst tot ziens Wim en Lidie

• 02 November 2012 - 10:05

Tinus Gaastra:

Dag Hans en Margreet,

Ik heb jullie op de voet gevolgd, al hebben jullie daar zelf weinig van gemerkt..
    Ik hoop van harte, dat het allemaal lukt met het waterproject; het deed me goed, dat begrijpen jullie natuurlijk wel, dat jullie ook een kerkdienst bezocht hebben; iets swingender en drukker dan in Terborg ongetwijfeld! Een heel goed afscheid toegewenst en nog een aantal fijne ontspannende dagen, voordat jullie weer op het vliegtuid stappen.

H.Gr.

Tinus

• 03 November 2012 - 18:57

Els Themmen:

Lieve Hans en Margreet,
    Wat heftig zo'n laatste dag, met nog heel veel mensen die de dokter nog nodig hebben maar dan ook de mensen die afscheid willen nemen van jullie, heel moeilijk lijkt me dat, maar jullie hebben het wel heel geweldig gedaan, wat bijzonder, en wat hebben jullie veel beleefd.
    Het is geweldig dat we zoveel van jullie hoorden .En nu kunnen jullie even rustig aan doen, geniet er van, deze reis . Ik kijk naar jullie uit .
    Heel veel lieve groetjes, Els .